بهار وارش


ویدئو ترانه مازندرانی


ترانه لری به مناسبت شب یلدا

یلدا فرخنده

ادامه نوشته

حسن زیرک ( خواننده کرد )


حسن زیرک در ۸ آذر ۱۳۰۰ (۲۹/۱۱/۱۹۲۱ میلادی) در محلهٔ قلعهٔ سردار شهر بوکان آذربایجان غربی در ایران به دنیا آمد. در پنج‌سالگی پدرش درگذشت و زندگی را در رنج گذراند. چندی در شهرهای ایران و عراق سپری کرد. یکی از شهرهایی که در آن مدت زیادی اقامت داشت، کرمانشاه بود. همکاری او در این شهر با هنرمندان برجستهٔ کرمانشاهی همچون مجتبی میرزاده، محمد عبدالصمدی، اکبر ایزدی، و بهمن پولکی سبب خلق آثار زیبایی شد ( که برجسته‌ترین کارهای وی می باشد).


ادامه نوشته

موسیقی محلی لری( وبلاگ 2 ساله شد )

استاد اسماعیل ستارزاده خواننده خراسان

استاد اسماعیل ستارزاده فرزند تیمور از هنرمندان سرشناس صاحب سبک و تاثیرگذار در موسیقی شمال خراسان بود. او در سال 1306 شمسی در قوچان متولد شد و از همان دوران کودکی در محضر استادان هم عصر خود به فراگیری دوتار پرداخت. با توجه به صدای خوشی که خداوند به او عنایت کرده بود خوانندگی و نوازندگی را از پانزده سالگی آغاز و در سال 1338 فعالیتش را در رادیو مشهد شروع کرد و از این طریق به تهران و دیگر نقاط کشور برای اجرای برنامه اعزام گردید. حدود سی سال با رادیو و تلویزیون مشهد و تهران همکاری کرد.

ادامه نوشته

حزن‌انگیزی موسیقی ریشه در شرایط اجتماعی دارد

در کنار برنج خوش بو و خوش طعم مازندران که بسته‌بسته روانه شهرهای دیگر می‌شود، موسیقی مازندران هم در دل خیلی از ایرانی‌ها جا خوش کرده است.

آوازهای محلی با گستره موسیقی‌اش نشان از نشاط و طبع شاعرانه مازنی‌ها می‌دهد.

در اشعار و ملودی‌های مازندرانی خصیصه‌های اقلیمی و طبیعی به وضوح دیده می‌شود و عناصر زنده و ملموس طبیعت، ناهمواری‌ها، کوه، جنگل، دریا و کار دامداری و کشاورزی در هنرهای مختلف منطقه نمود دارد.



ادامه نوشته

موسیقی محلی گیلان گم شده در پیچ و خم های جاده زندگی

رشت - خبرگزاری مهر: استان گیلان یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ موسیقی کشور را دارد اما این گوهر اصیل در پیچ و خم های جاده زندگی و در لابه لای گرفتاری‌ های مختلف گم و رها شده است.

ادامه نوشته

شیر محمد اسپندار، تنها نوازنده دونلی

استاد شیرمحمد اسپندار " تنها نوازنده " دو نلی" در کشور در سال 1310 در شهر "بمپور" سیستان و بلوچستان دیده به جهان گشود. وی از نوجوانی به نواختن نی علاقه زیادی داشت و از 10 سالگی فراگیری ساز "نل" (نوعی نی) را آغاز کرد.
اسپندار در سفری که به "کراچی و سند" رفته بود، "دونلی" یا "جفت نی" را نزد استاد خود "جمال شاه" که از دونلی زنان مشهور زمان خود بود، فراگرفت. با استعدادی که داشت در نخستین مسابقه دونلی نوازی که شرکت کرد، توانست مقام نخست رقابت ها را کسب کند


ادامه نوشته

فرج علیپور خواننده و نوازنده لری

فرج عليپور در سال 1337 در خرم آباد متولد شد .
نواختن كمانچه را در كودكي نزد عمويش ( ميرو ) فرا گرفت . در هفت سالگي كمانچه را به خوبي و با تسلط مي نواخت . آشنايي كاملش با موسيقي لري و چيرگيش در نواختن ، او را زبانزد همگان كرد .

فرج با اينكه كمانچه و آواز را نزد استاد فرا نگرفته و تنها از راه انتقال سينه به سينه موسيقي لري هنر خود را به كمال رسانده و به تكنيك والايي در نواختن كمانچه دست يافته است ، كه برخورداري از همين تكنيك او را ياري كرده است تا بتواند آوازها و مقام هاي موسيقي لري را بهترين نحو اجرا كند .

ادامه نوشته

پری زنگنه و چند اثر محلی

زندگینامه هنری

ایشان فارغ التحصیل شاخهٔ اپرا از کنسرواتوار عالی موسیقی تهران هستند. تحصیلات مقدماتی خود را در تهران گذراندند و نخستین درسهای آواز را نزد استاد نصرالله زرین پنجه در ردیف آوازهای ایرانی فراگرفتند. سپس به هنرستان عالی موسیقی رفتند. به علت داشتن صدای «لیریکو اسپینتو |Lyrico Espinto» نزد خانم اولین باغچه بان اپرا آموختند و بعد از آن برای تکمیل آموخته‌های خود به کشورهای ایتالیا، آلمان، و اتریش سفر کردند و از چندین آکادمی فارغ التحصیل شدند.

ادامه نوشته